5. sunnuntai loppiaisesta

Joulujakso, loppiaisaika

Kahdenlainen kylvö

Jeesus kertoo vertauksen kylväjästä, joka kylvää hyvän siemenen peltoonsa. Mutta myös hänen vastustajansa kylvää siemenensä. Kummankin kylvämä siemen kasvattaa oman satonsa, mutta ihminen ei kykene aina arvioimaan, missä kulkee Jumalan ja pahan valtakunnan raja. Vasta Jumala tekee oikean erottelun aikojen lopulla. Uskovien tulee sen tähden antaa Jumalan sanan vaikuttaa. Näin he kestävät toistensa heikkouksia odottaessaan Jumalan korjuuaikaa.

Älkää tuomitko ennenaikaisesti,
ennen kuin Herra tulee.
Hän valaisee pimeyden kätköt
ja tuo esiin sydänten ajatukset.

1. Kor. 4:5

Älä kiivastu pahantekijöille,
älä kadehdi väärintekijöitä.
  He kuihtuvat hetkessä niin kuin ruoho,
  lakastuvat kuin kedon vehreys.
Luota Herraan ja tee hyvää,
niin saat asua maassasi, turvallisilla laidunmailla.
  Saat nauttia Herran hyvyyttä,
  hän antaa sinulle mitä sydämesi toivoo.
Anna tiesi Herran haltuun, turvaa häneen.
Hän pitää sinusta huolen!
  Hän antaa syyttömyytesi käydä esiin
  kirkkaana kuin aamun valo.
  Sinun oikeutesi loistaa kuin keskipäivän aurinko.
Ole ääneti Herran edessä,
odota hänen apuaan!
  Älä kadehdi sitä, joka menestyy elämässään,
  sitä, jonka kaikki juonet onnistuvat.
Malta mielesi, hillitse vihasi!
Älä kiivastu – se johtaa vain pahaan!
  Väärintekijät joutuvat tuhoon,
  mutta ne, jotka panevat toivonsa Herraan,
  saavat periä maan.

Herran silmät näkevät kaiken,
hänen katseensa tutkii ihmissydämet.

Hes. 33:10–16

Hesekielin kirjasta, luvusta 33

Profeetta Hesekielille tuli tämä Herran sana:
    ”Ihminen, sano israelilaisille: Te valitatte: ’Rikkomuksemme ja syntimme painavat meitä, me näännymme niiden alle. Tämä on meidän loppumme.’ Sano heille: Näin sanoo Herra Jumala: Niin totta kuin elän, en minä tahdo, että jumalaton kuolee vaan että hän kääntyy teiltään ja saa elää. Kääntykää! Kääntykää pahoilta teiltänne! Miksi te kuolisitte, israelilaiset!
    Ihminen, sano maanmiehillesi: Jos vanhurskas tekee syntiä, ei hänen vanhurskautensa silloin pelasta häntä. Ja jos jumalaton luopuu jumalattomuudestaan, ei hänen jumalaton elämänsä vie häntä tuhoon. Vanhurskas taas ei syntiä tehdessään enää voi turvata vanhurskauteensa. Jos minä olen vanhurskaalle taannut elämän mutta hän tekeekin vääryyttä vanhurskauteensa luottaen, ei hänen hyväkseen lueta ainoatakaan hänen vanhurskaista teoistaan. Hän teki sellaista mikä on väärin, ja siksi hänen on kuoltava. Mutta jos minä uhkaan jumalatonta kuolemalla ja hän sitten kääntyy synneistään ja tekee niin kuin oikein ja hyvin on, palauttaa vaatimansa pantin, korvaa sen minkä on toiselta riistänyt, vaeltaa elämän käskyjen tietä eikä enää tee vääryyttä, hän saa elää. Totisesti, hän ei kuole! Ainoatakaan syntiä, jonka hän on tehnyt, ei enää muisteta. Hän tekee nyt oikein ja toimii vanhurskaasti, ja siksi hän saa elää.”

Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu. Olkaa myös kiitollisia. Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 13

Jeesus esitti opetuslapsilleen vertauksen taivasten valtakunnasta: ”Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois. Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin tuli näkyviin. Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: ’Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?’ Isäntä sanoi heille: ’Se on vihamieheni työtä.’ Miehet kysyivät silloin häneltä: ’Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?’ ’En’, hän vastasi, ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin. Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.’”

Rakas taivaallinen Isä.
Sinä lähetit Poikasi julistamaan valtakuntasi tuloa
ja teit meidät kasteessa sen kansalaisiksi.
Rohkaise meitä pysymään elämän käskyjen tiellä.
Pidä rakkautemme, uskomme ja ilomme elävänä,
kunnes otat meidät luoksesi kirkkauden valtakuntaan.

Herra, Jumalamme.
Sinä kutsut ja kokoat kaikkialta maailmasta itsellesi kansan,
joka ylistää ja palvelee sinua.
Lahjoita pelastava armosi kaikille,
jotka elävät pimeydessä ja kuoleman varjossa.
Kaada ihmiskuntaa jakavat raja-aidat
ja opeta meitä elämään yhdessä
rakastaen, kunnioittaen ja palvellen toisiamme.
Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Kaikkivaltias Jumala.
Pahan valta on suuri ja pelottava.
Emme käsitä sitä emmekä sinun tarkoituksiasi.
Miksi sallit pahan riehua
sinun luomassasi maailmassa, kirkossasikin?
Miksi vilja ja rikkavilja joutuvat kasvamaan rinnakkain?
Anna meille kärsivällisyyttä,
ettemme ottaisi tuomiota omiin käsiimme.
Varjele meitä harhakuvitelmalta,
että täydellinen seurakunta
olisi mahdollinen jo täällä maan päällä.
Älä anna pahan tukahduttaa hyvää.
Anna meidän tuottaa satoa sinulle kunniaksi.